м. Дніпро, вул. Троїцька, 21Г, кабінет №557
Вам передзвонити?

Мораторій на проведення податкових перевірок через карантин: чи законна буде перевірка?

На території України довгий час діяв карантин через поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), що значно вплинуло на платників податку та можливість введення бізнесу.

Для покращення та спрощення життя платників податку, Верховна Рада України внесла зміни до Податкового кодексу України та встановила мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України.

Строки карантину встановлював Кабінет Міністрів України.

Мораторій на податкові перевірки не стосувався лише таких видів перевірок:

  • документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника;
  • документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
  • фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
  • обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
  • цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
  • обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
  • здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.280.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Після цього Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», в якому закріплена норма, що в період дії карантину КМУ має право скорочувати строк обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України.

Вказаний закон не конкретизує про які саме обмеження, заборони, пільги та гарантії йдеться.

Після цього закону, Кабінет Міністрів України прийняв Постанову  від 03.02.2021р. №89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок», якою скоротив строк дії обмежень, встановлених пунктом 52підрозділу 10 розділу ХХ “Перехідні положення” Податкового кодексу України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок.

Постановою від 03.02.2021р. №89 Кабінет Міністрів не тільки скоротив обмеження, які були встановленні в Податковому кодексі України, але і дозволив проведення певних видів податкових перевірок, а саме:

  • тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;
  • документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;
  • документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 р. № 568-ІХ);
  • документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
  • документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.

З набранням чинності Постанови КМУ 03.02.2021р. №89, органи податкового контролю почали проводити перевірки суб’єктів господарювання.

Виникає закономірне питання чи має повноваження Кабінет Міністрів України вносити зміни в закон та чи діє мораторій на проведення перевірок, який встановлений в Податковому кодексі України.

З цього приводу хочемо зазначити, що відповідно до норм ст. 8 Конституції України Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.

Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до п. 1,8 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються:

1) права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов’язки громадянина;

8) правові засади і гарантії підприємництва; правила конкуренції та норми антимонопольного регулювання;

12) організація і діяльність органів виконавчої влади, основи державної служби, організації державної статистики та інформатики.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 92 Конституції України виключно законами України встановлюються:

1) Державний бюджет України і бюджетна система України; система оподаткування, податки і збори; засади створення і функціонування фінансового, грошового, кредитного та інвестиційного ринків; статус національної валюти, а також статус іноземних валют на території України; порядок утворення і погашення державного внутрішнього і зовнішнього боргу; порядок випуску та обігу державних цінних паперів, їх види і типи.

Самим Податковим кодексом України передбачено, що податкове законодавство складається  з Конституції України; Податкового кодексу УкраїниМитного кодексу України; чинних міжнародних договорів.

Отже, застосовуванню підлягає саме закон, яким є Податковий кодекс України та який має вищу юридичну силу за постанови КМУ, тому що КМУ не має повноважень змінювати обмеження, які визначені в законі.

З цього приводу вже висловився Верховний Суд в своєму рішенні від 22.02.2022 по справі 420/12859/21 та вказав, що вищу юридичну силу має Податковий кодекс України та зміни до нього не вносились, а тому мораторій, який закріплений в Податковому кодексі України продовжує свою дію та забороняє проводити перевірки.

Отже, перевірки та їх результати, які були проведенні в період дії мораторію є не законними та ви можете їх оскаржити.

Якщо вам потрібна допомога адвоката для оскарження результатів перевірки або супроводження податкового спору, будем раді запропонувати вам свою правову допомогу адвоката.

Потрібна консультація Адвоката?
Залиш заявку на консультацію Адвоката! Ми зв'яжемося з Вами для вирішення Вашого питання найближчим часом!
Наші головні переваги
Досвід ведення судових справ

Великий досвід

Адвокат Альона Забара має у своїй практиці величезну кількість виграних справ у різних юридичних сферах і галузях практики.

Швидкість роботи

Швидкість роботи

Вам не доведеться довго чекати на вирішення вашого питання і я подбаю, щоб швидкість рішення не вплинула на якість послуг, що надаються.

Індивідуальний підхід

Індивідуальний підхід

Індивідуальний підхід адвоката в роботі полягає в тому, що для кожного клієнта адвокат розробляє індивідуальну стратегію захисту.

Великий спектр послуг

Великий спектр послуг

Наше бюро має велику сферу акредитацій та можемо працювати у різних практиках. Ми точно знайдемо правильне вирішення Вашої проблеми.

Зворотній дзвінок
Зв'яжемось з Вами найближчим часом!
Дані будуть використані лише для зв'язку з Вами!
×
Консультація
Зв'яжемось з Вами найближчим часом!
Дані будуть використані лише для зв'язку з Вами!
×